クロード・モネといえば、日本では、「睡蓮」が有名です。
この作品は、モネの描いた絵としては、水面がほとんど映っておらず、青空が輝いています。この作品は、1891年92.4*73.7cmでスケッチしやすい、大きさのカンヴァスで屋外に手軽に、出かけたであろう、感じの作品です。
しかし、やはりモネである。絵画の下には、しっかりと水面がある。説明にも、船で描かれた、とある。とてもポプラ並木は、規則正しく並んでいます。でも、エジプト川沿いであり、いずれは伐採予定のポプラ並木なので、そう、ポプラに手間は入っていないはずである。
けれども、本来、ポプラという木は、どうやら、行儀がよい樹木のようです。低木樹があるようで、下は、鬱蒼とポプラの木をおおっており、水面もどこかしら、澱んでいるかのように感じる。
しかし、ここは、エジプト川なので、流れがあるので、そう、水が澱んでいるはずもなく、その低木樹に反射された、一見、澱んで見える水面と相反するかのような広がった大空の青さに眩いほど、目が眩みそうです。
そうして、おそらく季節は、夏で、入道雲が下から、ずっと上に、伸び上がるように湧き上がっている。それは、とても勢いを感じ、夏の真っ青な大空にのびやかに、はっきりと存在感があり、この真っ青な青空、入道雲、そんな青空に、勢いよく礼儀正しく並ぶポプラ並木は、空の乱れ飛んだ模様と、相反して、整然と並ぶ姿は、見事である。空の美しさと、水面の澱んだ、相反するところも、また、共通する、相反するもの同士であり、とても、これは、印象的です。
その勢いを、モネは、筆跡で、表しています。空は、上に伸びやかに描かれており、入道雲は、その水分の多さを丸々と荒ただしく今にも、青空をおおい嵩張るように勢いを感じる筆跡です。
ポプラは、空の青さに向かって伸びているが、この暑さと、勢いに、やっと立っているかのように、一見、見えるけれども、このポプラの樹木の細さを感じる時、このポプラの生命力に驚くばかりである。だから、一見、弱そうに見えるポプラに、生命力を感じ、大空と、相反するように見えるけれども、実は、隠れた強い生命力を感じる時、このポプラ並木は、一層、勢いを感じるのである。
これは、大自然の中で、際立った感じがする。低木樹があり、栄養も、じゅうぶんでなさそうであるが、実はそうではないのである。
エジプト川で、おそらく、モネは、初めは、構図として、もう少し、水面を大きく取りたかったのではないかと感じる。けれども、このポプラの生命力と偉大なる大自然の夏空とのコントラストに目を奪われたのであるかのように、水面は少ないのである。
私は、多くのモネの絵を見てきたけれども、水面がこんなに少ない、モネの絵は、なかなか、見たことがない。だから、とても、希少価値のあるモネの作品だと感じました。
こんな真っ青なコントラストの色を使うなんて、印象派の画家としては、なかなか見受けられないと思うのです。筆跡は、とても優しい。尖った感じではなく、曲線に描かれたモネの大胆なタッチは、素晴らしいと感じる。
ポプラ並木を見れば、どこかしら、どんよりした色使いで、このポプラ並木を整然と、個性を出さず、並ぶ姿は、主張しないようでいながら、生命力を感じるのは、不思議な感じである。
見れば見るほど、コントラスト、チカラ、どれもが、調和をちょっとしたニュアンスを漂わせながらながら、整然とした景色になっているのは、さすが、モネの作品である。
油絵の具が、幾重にも、重なったこの絵画は、とても印象的で、モネの風景画としては、珍しく、水面が少ないほど、モネは、このポプラ並木を愛した証拠だと感じたのです。
Speaking of Claude Monet, "Water Lilies" is famous in Japan.
In this work, for a painting by Monet, the water surface is hardly reflected, and the blue sky is shining. This work was created in 1891 at 92.4 x 73.7 cm, and is a canvas that is easy to sketch, giving the impression that it would have been easily taken outdoors.
However, it is still Monet. There is a solid water surface below the painting. The description also says that it was painted on a ship. The rows of poplar trees are lined up in a regular manner. However, it is along the Egyptian River, and there are rows of poplar trees that are scheduled to be felled someday, so there shouldn't have been any effort put into the poplar trees.
However, the poplar tree seems to be a well-behaved tree. There seemed to be some shrubbery, and the bottom was covered with dense poplar trees, and the surface of the water seemed to be stagnant in some way.
However, this is the Egyptian River, so there is a flow, so there is no way the water is stagnant, and the vast sky reflected in the shrubs contrasts with the seemingly stagnant surface of the water. The blueness is so bright that it almost makes my eyes dizzy.
Then, the season was probably summer, and the thunder clouds were rising upwards from below. It feels very powerful, and has a clear presence in the bright blue sky of summer. Against this bright blue sky, thunder clouds, and against such a blue sky, the rows of poplar trees lined up vigorously and politely look like the pattern of the sky being blown away. The contrasting appearance of them lined up in an orderly manner is spectacular. The beauty of the sky and the stagnant surface of the water, which are contradictory, are both similar and contradictory, and this is very impressive.
Monet expresses this momentum through his handwriting. The sky is drawn freely upwards, and the thunder clouds are rough and rough, showing the amount of moisture in the sky, and the blue sky is a large and powerful handwriting that feels like it's still in the middle of the day.
The poplars are stretching towards the blue sky, and at first glance it looks as if they are barely standing up against the heat and momentum, but when you feel the slenderness of this poplar tree, I am amazed at its vitality. Therefore, when you feel the vitality of the poplars, which may seem weak at first glance, and when you feel the hidden, strong vitality that seems to contradict the sky, this line of poplar trees becomes even more powerful.
It feels like it stands out in the middle of nature. There are shrubs and trees, and it seems like there isn't enough nutrition, but that's actually not the case.
In the Egyptian River, I feel that Monet probably originally wanted to make the water surface a little larger in the composition. However, as if my eyes were captivated by the contrast between the vitality of these poplars and the great nature of the summer sky, there was very little water on the surface.
I have seen many paintings by Monet, but I have never seen one with so little water surface. That's why I felt that this was a very rare and valuable work by Monet.
I think it is rare to see an Impressionist painter use such a bright blue contrasting color. The handwriting is very gentle. I feel that Monet's bold touch, which is drawn in curves rather than sharp edges, is wonderful.
When you look at a row of poplar trees, it's strange to see how the rows of poplar trees, with their dull colors, are neatly lined up without any individuality, and although they don't seem to make a statement, they still have a sense of vitality.
The more you look at it, the more you can see that the contrast and power, all of which have slight nuances of harmony, create an orderly landscape that is truly a work of Monet's.
This painting, with its many layers of oil paint, is very impressive, and is unusual among Monet's landscape paintings, and I felt that the less water surface was proof that Monet loved these rows of poplar trees.
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